SHODAN semnaleaza adevarata intrare in studiul Aikido. Este gradul incepatorului si nu cum este atat de des gresit inteles, al maiestriei. Este prima treapta a acestei spendide Cai initiatice.
Acest grad este caracterizat de permisiunea de a purta centura neagra si hakama. Culoarea neagra a centurii si a hakamei exprima in sens alchimic proba negrului, regresso ad uterum, moartea in viata profana inainte de renasterea in viata initiatica.
A purta hakama inseamna ca de acum suntem dedicati trup si suflet Caii Aiki. Este o adevarata si proprie misiune in sensul cavaleresc al cuvantului. Yudansha este un om caruia i se pot incredinta sarcini de responsabilitate, un om pe care se poate conta atat in dojo cat si in afara lui.
Sa fii autorizat sa porti hakama este un semn de incredere, semnul ca am fost acceptai de cei vechi sa primim invataturile cele mai rezervate. Este deci o initiere in sensul cel mai traditional al termenului. Unu indica omul in picioare, singura fiinta vie care se bucura de aceasta facultate. Acest numar reprezinta omul activ, asociat cu opera de creatie si legat de inceput, de Dumnezeul Creator, de Unu, de izvorul tuturor lucrurilor, de centrul cosmic.
El este simbolul nu doar al fiintei dar si al recunostintei care este mediatorul ridicarii omului prin intermediul constiintei, la un nivel superior.
NIDAN se obtine in mod normal dupa o practica asidua de cel putin doi ani si exprima o etapa importanta in procesul initiatic. La acest grad initiatul a lucrat deja asiduu asupra principiilor de baza, a invatat sa inteleaga ca fundamentul constructiei trebuie sa fie solid - Kotai (Kihon waza). Simbolismul legat de Doi, dintotdeauna expresie de egalitate si de opozitie, indica reflexie si echilibru si se ataseaza bine la acest grad, din momentul in care initiatul are o viziune asupra a ceea ce este si asupra a ceea ce nu trebuie sa fie, stie acum sa distinga omote de ura, irimi de tenkan, pozitivul de negativ, susul de jos. Doi este numarul legat de elementul feminin, sinonim cu manifestarea intrucat produce existenta si fiintare si deci devine cauza dualitatii care se evidentiaza atunci cand obiectivitatea este prezenta si dispare cu disparitia aspectului forma. Doi de fapt este originea formei materie. Trebuie sa cunoastem opozitiile complementare, lumea dualismului, pentru a intelege totul.
SANDAN se obtine dupa o perioada de practica intensa de cel putin trei ani. Dupa Fondator, acesta era nivelul pana la care trebuia studiat doar Kihon waza. Acum initiatul cunoaste elementul pamant, are o idee despre lumea materiala pe care o va intelege pe deplin de abia la gradul urmator. Numarul trei este gradul perfectiunii, propriu Dumnezeirii. El exprima intregime, realizare, ordine intelectuala si spirituala. Acest numar sacru sintetizeaza tripla unitate a fiintei vii, in care se infaptuieste uniunea cerului si a pamantului. Este expresia totalitatii, a implinirii. Trei sunt timpurile manifestarii : trecutul, prezentul si viitorul, trei sunt elementele marii opere alchimice : sulful (spiritul), sarea (corpul) si mercurul (sufletul). In acest grad s-a parcurs (in trecut) elementul pamant reprezentat de fundamentul solid al practicii, (in prezent) se consolideaza constienta tehnica si abilitatea necesara pentru a infrunta in viitor, cu dezinvoltura, elementul apa. Initiatul cu acest grad isi fortifica spiritul, isi stapaneste acum corpul si invata sa cunoasca putin cate putin sufletul universal pregatindu-se sa realizeze in viitorul iminent nunta alchimica a marii opere, ceea ce O sensei denumea "shin gi tai ichi" (spirit, corpul, suflet un singur lucru).
YONDAN este inceputul practicii dincolo de tehnica de baza. Se cunoaste acum suficient de bine cuternarul, lumea manifesta, vizibila. Formele statice inainte sunt acum in miscare (Ki no nagare waza), fluiditatea tipica elementului apa domina acest grad. Numarul Patru indica constienta, concretete, universalitatr, totalitate.
Acest numar se leaga de simbolurile patratului si al crucii. El se raporteaza la cele patru puncte cardinale, la cele patru anotimpuri, la fazele lunii, la cele patri elemente si asa mai departe.
Initiatul stie acum sa se orienteze in lumea complexa si minunata a Aiki, respecta legile universale ale naturii, se misca liber de constrangeri materiale si multumita facultatilor de acum dobandite poate continua calatoria sa prin elemente.
Referindu-ne la simbolismul crucii Patru ne recheama catre sensul rectitudinii si al justitiei, calitate proprie aceluia care a parcurs in mod serios si profund o Cale Spirituala.
Se pretuiesc la acest nivel si anumite virtuti dobandite in multi ani de practica asidua, printre care loialitatea, curajul, fidelitatea, precizia, tenacitatea si corectitudinea.
GODAN este conferit in general nu ca urmare a unui examen tehnic ci ad honorem (suisenjo) si oricum dupa o perioada minima de cinci ani.
Numarul cinci este format din suma unui numar par, Doi si a unui numar impar, Trei. Daca ne gandim ca Doi reprezinta principiul terestru si Trei cel celest, uniunea lor confera acestui numar sensul unitatii, al completului, totalitatea, armonia si echilibrul.
Doi si Trei nu reprezinta doar terestrul si celestul dar si binele si raul, moartea si viata, materia si spiritul, ocultul si manifestul.
Dar Doi si Trei care compun pe Cinci nu sunt considerate ca fiind separate ci unite si atunci calitatile lor se insumeaza, se unesc si se integreaza in univers.
Putem considera si ca cine poseda acest grad cunoaste lumea manifestarii (cele patru elemente) si deci, poate intelege pe Unu, esenta.
Initiatul cu acest grad poseda caracteristi solare care provin din numarul Trei (masculin) si caracteristici lunare care provin din numarul Doi (feminin), deci are intuitie, forta, caracterr, sensibilitate si flexibilitate.
Cine poseda acest grad incepe sa se miste in elementul Aer. Cinci este prin excelenta simbolul omului initiat, omul cu brate deschise inscris in steaua cu cinci varfuri.
Daca se considera apoi crucea care provine dintr-o linie orizontala determinata de bratele deschise si dintr-o linie verticals care merge de la cap la picioare, se poate vedea ca centrul acesteia este inima, care alimenteaza si tine in viata fiecare fiinta.
Fondatorul Aikido afirma deseori ca "Aikido este o chestiune de inima".
ROKUDAN este primit pentru merite speciale si este conferit persoanelor care au un ridicat nivel tehnic si calitati morale care nu sunt comune.
In mod normal poate fi primit dupa o perioada minima de sase ani dupa primirea Godan. Acesta este nivelul minim la care este posibil sa fii investit cu titlul de Shihan care inseamna "(persoana) de imitat" sau "om care arata Calea".
In unele Budo, la acest nivel, se poata purta hakama alba simbol al perfectiunii si al elevarii spiritualr si centura alb-rosu.
Sase este format din doi Trei, deci este simbolul echilibrului, al perfectiunii, al capacitatii de a trece de la particular la universal. Sase este numarul calitatilor reciproce, al antagonismelor, care gasesc la initiatul in acest grad perfectiunea in putere. Sase reprezinta initierea prin mijlocul probelor cele mai grele, echilibrul intre opusuri.
La acest nivel candidatul are indeajuns simt si experienta pentru a sti sa discearna intre bine si rau. Sase sunt fetele cubului, deci patratul in miscare, simbol al manifestului. Pentru Vitruviu sase erau regulile si reflexele creatiei divine.
Sase reprezinta cele patru puncte cardinale plus zenitul si nadirul, deco directiile si orientarile creatului vizibil. Acest numar in lumea divina este stiinta binelui si al raului, in acel intelectual echilibru intre legea universala si libertatea umana si in plan fizic antagonismul fortelor naturale.
Acest numar evoca imaginea hexagramei deci a doua triunghiuri echilaterale incrucisate si orientate opus. Sase exprima uniunea armonica a celor doua naturi, divina si umana.
In filosofia indiana (care asa cum stim a influentat partial nasterea lui Buddha in Extremul Orient) se vorbeste de sase valuri : pielea, carnea, oasele, sangele, nervii si maduva; de sase inamici : dorinta, ura, lacomia, nebunia, orgoliul si invidia; de sase conditii : conceptia, individualizarea, cresterea, maturitatea, decaderea si distrugerea; cele sase valuri : foamea, setea, ingrijorarea, nebunia, batranetea si moartea.
Initiatul cu acest grad se misca in echilibru si in armonie intre aceste entitati fara a fi afectat de valentele negative ale elementelor singulare. El cunoaste pe deplin elementul Aer si se elibereaza cu usurinta in acesta.
NANADAN (sau SHICHIDAN) poate fi primit dupa o perioada minima de doisprezece ani dupa decernarea Rokudan si este conrefit foarte rar si numai unor persoane selectionate cu adevarat.
Sapte este prin excelenta numarul magic al maiestriei in multe scoli initiatice. Este simbolul fermitatii si simbolul existentei lui Dumnezeu.
Sapte este compus din Trei, simbol al divinitatii si din Patru, simbol al universalitatii in lucrurile create. Sapte este deci simbolul indisolubilei uniuni ale celor doua lumi, spirituala si fizica.
Prin extensie se poate intelege numarul Sapte ca uniune a cerului si pamantului, adica expresia universului in miscare. Initiatul cu acest grad incepe sa simta focul sacru arzand in propriul Atanor, Hara Tanden. Omul care dobandeste acest grad ar trebui sa fi ajuns la un inalt nivel de perfectiune din momentul in care poseda constiinta lumii materiale si a principiilor divine.
HACHIDAN este un grad onorific care este conferit foarte rar de catre Fundatia Aikikai. Este o recunoastere destinata persoanelor de inalt nivel tehnic si moral si Liderilor care au fondat si conduc organizatii Aikikai in tari straine. Se tine cont la acest nivel de ceea ce candidatul a facut si face pentru dezvoltarea Aikido in lume si de capacitatea cu care isi indeplinesc aceste sarcini. Numarul Opt rezulta din combinatia optima de 4 + 4 a carei simbolistica este legata de valoarea dualismului. Acest numar ne aminteste de Roza Vanturilor cu cele patru puncte cardinale si cu cele patru puncte secundare, care exprima capacitatea de a se orienta in toate directiile gratie cunostintelor dobandite. opt este simbolul Infinitului, al echilibrului cosmic. Termenul de Roza a Vanturilor a fost imprumutat de Roata Lumii care reprezinta lumea materiala (patratul) in miscare in interiorul cercului simbol al Universului. In multe temple se intalnesc opt coloane amplasate pe o baza patrata care sustin o cupola rotunda, realizandu-se astfel cuadratura cercului,
De la unitatea noltei ceresti la cuadratura elementelor teestre trebuie sa trecem prin octogon, care este in relatie cu lumea intermediara a celor opt directii, a celor opt porti si a celor opt vanturi care vor inalta flacarile acum eliberate ale Atanor-ului initiatului cu acest grad. Numarul Opt exprima divinul din uman; el este inelul de conjunctie intre opusuri, intre urcus si coboris, intre Superior si inferior, intre Dumnezeu si om. Opt indica drumul celor drepti.
KUDAN este un grad dobandit doar de foarte putini maestri care au ocupat un loc proeminent in istoria Aikido si sunt considerati ca personaje cu adevarat iluminate si stapani ai unor cunostiinte profunde. Noua este considerat ca cel mai important numar magic, acela care face distinctia intre adevaratul initiat la nivele superioare si indica stabilitatea, ordinea, intelepciunea absoluta, prudenta, circumspectie in actiuni. Se poate adauga ca daca pe de o parte Noua confera implinire unei creatii umane, pe de o alta parte simbolizeaza succesul in cautari si incoronarea eforturilor. Acest numar este simbolul perfectiunii asa cum rezulta din trei ternari. Combinatia 3 + 3 + 3 = 9 are frecvente legaturi in doctrinele ezoterice ale multor popoare ale lumii, care constituie un motiv cosmologic, considerand fiecare lume reprezentata ca un triunghi, o cifra ternara : Cerul, Pamantul, Infernul, pentru care Noua exprima totalitatea celor trei lumi.
Vechii egipteni numeau acest numar apropo de muntele Soarelui, inregistrand evolutia celor trei lumi : divina, naturala si intelectuala, in relatia cu arhetipul trinutar Osiris - Isis - Horus, reprezentand esenta, substanta si viata. Fondatorul Aikido vorbea de arte sa comparand-o cu o piramida imoartita in patru nivele ascendente : kotai, jutsi, ryutai si kitai (solid, fluid, lichid, spiritual) si dominate in final de Lumina Cunoasterii, lumea unde Omul Initiat de acum liber se poate reuni cu Dumnezeu.
JUDAN este un grad rarisim; se pare ca Fondatorul a conferit probabil doar unul sau doua. Ideograms care exprima acest numar este o cruce 十(ju) uniune a liniei verticale si a celei orizontale, care se incruciseaza simetric pentru a indica echilibrul intre Cer si Pamant. Linia verticala este canalul prin care coboara energiile cosmice si urca cele telurice si exprima aza verticala umana (coloana verrtebrala) inteleasa ca Axis Mundi.
Linia orizontala simbolizeaza comunicarea in planul manifestarilor umane terestre sau orizontalitatea. Lina verticala este simbolul rectitudinii iar lia orizontala este simbolul echitatii, deci acest numar confera persoanei care il poseda sensul omului drept si just, acela care, de acum purificat, se pare punte imtre Cer si Pamant (pontifex), intre divin si uman.
Numarul Zece este suma 1 + 2 + 3 + 4, deci insmeaza toate valorile simbolice exprimate pentru fiecare dintre aceste numere, se deduce deci ca el este un numar perfect si reprezinta creatia completa, care in sens spatial si temporal se extinde de la inceput la sfarsit, constituind un ciclu de manifestare, deci intreaga existenta.
In orice doctrina religioasa si filosofica numarul Zece a fost intotdeauna legat de conceptele de sacralitate, de totalitate si de perfectiune. Aunge sa ne gandim la cele Zece Porunci, la cele zece divinitati principale egiptene, la cei zece Sefiroti ai Kabbalei, etc.
Dupa cabalistii din toate scolile, puterea divina emana din propria viata ascunsa si se manifesta in zece sfere denumite sefirot; ele constituie unitatea si sinteza universului.
Sefirotii sugereaza o ulterioara combinatie a numarului Zece, adica 3 + 7. Primii trei sefiroti superiori se identifica cu coroana, stiinta si inteligenta, in timp ce cele sapte inferioare cu iubirea, frumusetea, eternitatea, gloria, sexul, forta si prezenta vizibila.
Bibliografie : “Il Mondo dei Simboli” de S. Boncompagni – Ed. Mediterranee
Il Presente articolo viene pubblicato grazie alla gentile concessione di Paolo N. Corallini. Tutti i diritti riservati
Copyright Paolo N. Corallini©
Ogni riproduzione non espressamente autorizzata dall’autore e’ proibita
Pubblicato per la prima volta su
http://www.taai.it/images/stories/Simbolismo_dei_gradi_dan.pdf
Pubblicato in CULTURA E TRADIZIONE, PAROLA DI MAESTRO
Tag: gradi dan, Gradi dan in AIkido, Shodan, Valore simbolico gradi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu