luni, 28 octombrie 2013

Eseu sandan - Arthur Alexiu

Ukemi – calea spre Budo


“As your training progresses, always remember that the key to gaining ability for spontaneous and creative technique lies in good ukemi”
                                                     Mitsugi Sautome


Ukemi este un termen japonez compus din doua cuvinte: uke de la ukeru (a primi, a receptiona) si mi (corp).
In Aikido, ukemi inseamna atat caderea celui care primeste tehnica, cat si persoana in sine.
Actiunea propriu – zisa de ajungere la sol, caderea, prezinta diferente in modul in care este perceputa in occident fata de orient, lucru ce afecteaza si modul in care se desfasoara practica.
In general, in occident, caderea este vazuta de practicantii de arte martiale ca semn al infrangerii. Ea este acceptata ca un rau necesar in procesul de invatare pentru a putea primi tehnica fara a fi ranit, ceea ce e, bineinteles, un lucru indispensabil; dar daca antrenamentul se limiteaza la atat, ukemi este tratat in mod superficial.
In orient, ukemi este privit mai ales prin prisma valorii lui martiale, ca practica Budo, ca metoda prin care samuraii puteau supravietui unei lupte pe viata si pe moarte. In acest context, singurul obiectiv este supravietuirea, iar retragerea sau fuga fac parte din tehnicile consacrate pe campurile de lupta, fiind asadar natural ca ele sa fie traduse in tehnici concrete; in felul aceasta deci, ukemi permite sa scapi dintr-o tehnica, sa o contrezi, sa o anulezi sau sa-i atenuezi efectele.
Se poate concluziona ca ukemi trebuie privit in doua moduri: ca parte din studiul tehnicilor de baza (kihon waza) si ca practica Budo (keiko).
In kihon waza, ukemi inseamna de obicei primirea tehnicii executate de nage, persoana care este atacata si presupune doua lucruri:
-       un atac hotarat, puternic si cinstit;
-       o miscare a atacatorului (uke) in completa armonie cu intentiile lui nage;
In kihon waza, uke are un rol crucial in procesul de invatare a lui nage. Daca atacul sau nu simuleaza sincer ceea ce s-ar intampla in conditii reale, nage nu va invata cum sa se descurce cu un atac normal efectuat in viteza. La acest nivel, uke trebuie sa mentina atacul in ciuda dorintei naturale de a contra tehnica inceata si previzibila a lui nage.
Tehnica este exersata incet, fie ea din static sau din miscare, din mai multe motive:
-       se poate ca practicantii sa nu aiba indemanarea necesara pentru a fi in siguranta;
-       chiar daca practicantii au cunostintele necesare executarii in viteza a tehnicii, practica la viteaza redusa reprezinta cea mai buna cale pentru a studia aspectele subtile ale unei tehnici.
Atat in kihon waza, cat si in keiko, uke trebuie sa fie activ, prezent, la inceput, in timpul desfasurarii tehnicii si dupa aceea; la inceput, ma-ai, confruntare; apoi, atacul puternic; in timpul tehnicii, flexibilitate, curgere, cadere controlata; la sfarsit, mentinerea contactului cu nage cat mai mult posibil, fizic si vizual – zanshin.
Daca vreuna dintre aceste etape lipseste, antrenamentul ambelor parti are de suferit.
            In practica Budo, keiko, ukemi se transforma capatand o functie mult mai complexa, transformare ce porneste de la o idee cat se poate de simpla: uke ataca cu toata sinceritatea, dar, intrucat atacul sau devine ineficient, intra in modul de supravietuire si/sau modul de contratehnica (kaeshi waza) continuand sa mentina contactul cu nage cat poate de mult.
Ce e diferit in keiko fata de kihon waza este angajamentul cu care se lucreaza atat fizic cat si energetic (care incepe mult inainte de cel fizic si dureaza mult timp dupa); intentia in atac si in continuarea atacului; cautarea unei deschideri, punct slab (suki) care sa permita redresarea dupa ce a fost dezechilibrat. In keiko, uke continua atacul avand grija sa nu fie ranit, ramane in contact cat mai mult timp, cauta o greseala a lui nage si daca aceasta apare, profita de ea; uke se separa de nage cand nu mai are rost sa continue, astfel incat scapand teafar, sa se poata intoarce la atac; uke este permanent constient de ceea ce e in jurul sau.
Uke si nage isi ataca unul altuia centrul, amandoi iesind nevatamati din tehnica, amandoi incercand sa-si dezechilibreze partenerul, amandoi pastrand contactul, mereu angajati, mereu in contact: aceasta este practica Budo.
           
“What is kaeshi waza? Kaeshi is ukemi, ukemi is kaeshi – my choice.”
                                                                                                Hiroshi Ikeda
                 
                  Adevaratul antrenament in ukemi este pregatitor pentru kaeshi waza. Inveti sa te misti in armonie completa cu tehnica lui nage, incat nu mai exista nicio diferenta intre uke si nage. Odata ce ai ajuns la nivelul in care poti sta conectat cu partenerul in cele mai rapide si complexe tehnici, intr-o situatie ce necesita un raspuns martial, poti simti orice suki in tehnica adversarului si sa aplici o contratehnica.
Kaeshi waza este Aikido la superlativ!
            Ukemi impreuna cu tai sabaki constituie caracteristicile fundamentale ale artei noastre. De aceea este imperios necesar pentru noi sa cautam continuu a le perfectiona atat din punct de vedere tehnic, cat si estetic. Fara tai sabaki nu exista aikido, fara ukemi nu exista aikido, nu exista libertate. Un bun aikidoka este cel care, cu un ukemi perfect accepta totul de la toti partenerii, chiar necunoscuti, chiar si cu o tehnica pe care nu o cunoaste.
            Studiul ukemi este un element fundamental in calea spre Budo. Acest studiu atat de benefic este tratat superficial in occident, caci el este fara indoiala legat de ideea de infrangere, cand, in realitate, in el isi are izvorul victoria.
            La cel mai inalt nivel al practicii, distinctia intre uke si nage nu mai exista. Nu exista nici invingator, nici invins. Nu ramane decat tehnica singura in cea mai profunda puritate.


           




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu