miercuri, 21 august 2013

ESEU shodan - Anton Zaharia

Inima unei fiinte umane nu este cu nimic diferita de sufletul cerului si al pamantului. In practica ta sa ai intotdeauna in minte interactiunea dintre cer si pamant, apa si foc, yin si yang.
O Sensei Morihei Ueshiba (Arta Pacii).

Practicand Aikido, practic Arta Pacii, a unificarii tendintelor opuse si anularea antagonismelor. Un atac reprezinta un dezechilibru, o violare a pacii si a linistiei universale. Prin practica Aikido incerc sa invat sa restabilesc echilibrul rupt de un atac, adaugand actiunii pamantului, actiunea cerului, sau invers, daca atacul foloseste actiunea cerului, adaug, nu opun, actiunea pamantului. Termenul de adaugare mi se pare mult mai potrivit pentru Arta Pacii, Aikido, decat opunere. De altfel, O Sensei foloseste termenul de interactiune, nu opunere. Aikido este completare, umplerea unui gol, a unui dezechilibru, este cu totul altceva decat o opozitie a unei forte, contra altei forte.
Cele trei perechi de elemente aparent contrare mentionate de O Sensei au semnificatii aparte. Fortele cerului si ale pamantului sunt contrare si in conflict permanent, in mentalul colectiv. Cerul dezvolta in plan material fortele meteorologice, fortele cosmice ale atractiei universale a corpurilor astronomice si fortele energetice ale radiatiilor calorice, luminoase si radioactive, iar in plan spiritual cerul este conceput ca sediul fortelor binelui. Pamantul prin opozitie este considerat in plan material ca dezvoltand forte materiale ce atrag fiintele spre subteranul arzator, provoaca dezastre prin cutremure si eruptii, iar in plan spiritual este considerat sediul fortelor raului. Privind din acest punct de vedere, evident atacatorul dezvolta forte ce apartin pamantului, forte ce trebuiesc intampinate si neutralizate cu forte ce apartin cerului.
La a o analiza mai profunda, cerul si pamantul au aceeasi esenta. Pamantul face parte din creatie, si se supune acelorasi legi cosmice ca si toate celelalte corpuri ceresti. Legea atractiei universale se aplica si pamntului ca si celorlalate componente ale universului, si este corespunzatoare legii iubirii universale din planul spiritual. Energiile dezvoltate de pamant sunt de aceeasi natura cu energiile cosmice. Deci antagonismul este doar aparent, doar in mintea oamenilor. O Sensei sugereaza stergerea confuziei ce se face intre atributele cerului si ale pamantului, stergerea din mintea atacatorului a intentiei de a tulbura pacea si linistea, si readucerea situatiei la starea de echilibru, material si spiritual.
Perechea foc apa este mai putin departajata ca cea precedenta in mentalul uman, desi in viata practica apa stinge focul, iar focul evapora apa. In filozofiile orientale, elementul apa este produs de fier (sau aer), si produce lemn. Focul este produs de lemn si produce pamant. Deci legatura dintre ele este mai nuantata. O Sensei sugereaza practicantului de Aikido sa vada interactiunea dintre apa si foc, dincolo de aparente, dincolo de conceptiile general acceptate. In esenta lor, apa si focul sunt doua manifestari ale energiei universale, apa find o manifestare materiala, maleabila si insinuanta, focul fiind o manifestare energetica, impetuoasa transformatoare. Folosind una din aceste forme pentru intampinarea, sau mai precis, pentru completarea, unui atac de natura celeilalte, aducem neutralizarea actiunii daunatoare, restabilim pacea si depasim iluzia antagonismului celor doua forme.
Cea de a treia pereche mentionata de O Sensei, yin si yang, dezvaluie clar intentia sa de a indica practicantului de Aikido folosirea completarii unui deficit, in locul antagonismului. Yin si yang sunt energii pure care inpreuna formeaza esenta lumii, energia universala, ki. Prezenta in diverse proportii a acestor energii, provoaca fenomenele lumii. Aici este clar ca O Sensei nu se refera la energii sau actiuni contrare, ci la energii si actiuni complementare. Orice atac reprezinta un exces al uneia din aceste energii si deficitul celeilalte, fata de situatia existenta. Pentru aducerea situatiei la starea de pace si liniste, trebuie sa contrabalansam excesul prin adaugarea de energie complementara, in proportie adecvata.
Practicantii Aikido invata sa foloseasca exact atata energie si actiune complementara, cat este necesara pentru neutralizarea atacului si restabilirea pacii. Un exces de energie complementara ar duce la alt dezechilibru, deci s-ar indeparta de scopul si spiritul Aikido.
Sufletul omulni este similar cu sufletul cerului si al pamantului. Practicantul de Aikido este pe calea intelegerii si realizarii comuniunii sufletului sau cu sufletul Universului.


Practicant Aikido
Anton-Alexandru Zaharia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu